Després d'haver fet una petita introducció a les primeres classes i
a l'entrada anterior, aquestes últimes setmanes hem entrat més en
matèria. Concretament, hem tractat algunes teories d'aprenentatge.
En primer lloc hem parlat en profunditat de la concepció
conductista (de la qual ja vàrem fer una petita introducció al
primer tema). Aquesta, és
una de les teories amb més influència a la psicologia, però, també
a l'escola. La introduí Watson al 1912.
Per poder entendre millor l'èxit d'aquesta teoria, ens hem hagut de
situar primer històricament. Com ens han explicat, la psicologia
solia estar per davall d'altres matèries perquè li faltava una part
més científica, més objectiva i mesurable. El conductisme, és tal
vegada el corrent que dóna aquesta oportunitat de fer investigacions
més observables i científiques.
Els conductistes creuen que la presència o absència de conductes,
tant adequades com disruptives, són apreses per l'individu en funció
d'uns determinants com són els agents biològics del passat, els
actuals, la història d'aprenentatge dels individus i les condicions
ambientals. També que l'aprenentatge es dóna per quatre principis;
contigüitat, reforçament, pràctica i control d'estímul.
Entenen la ment com una ''taula rassa'' on l'entorn és el que va
influint en la persona i moderant la seva conducta. Els conductistes
tenen la idea de modificar la conducta a partir d'estímuls.
Dins el conductisme trobem dos condicionaments: el condicionament
clàssic i l'operant:
En el condicionament clàssic, destaca Paulov, que apuntava que és
possible manipular els estímuls per manipular la conducta. Realment
les possibilitats d'aquest condicionament a l'àmbit educatiu són
limitades pel tipus de resposta condicionant que provoca. De totes
maneres, m'ha sorprès, perquè tot i que havia estudiat a l'institut
el cas del gos que salivava quan veia el menjar, mai m'havia parat a
pensar en totes les possibilitats que hi havia, ni tan sols que fos
tan aplicable a conductes humanes.
A més, m'ha semblat interessant la tècnica de
la dessensibilització sistemàtica; la qual tinguérem que posar en
pràctica en un treball que realitzarem, fent un disseny de
situacions que fessin que un subjecte determinat s'anés apropant
gradualment a un estímul inadequat, ja que és un procès més
complex del que sembla que s'ha d'anar combinant amb tècniques de
relaxació. Particularment no sabia que aquesta tècnica es podia
usar per exemple per tractar fòbies.
El condicionament operant ha estat tal vegada el que més m'ha fet
pensar i reflexionar a mesura que l'estàvem treballant a classe.
Skinner (l'autor més representatiu) treballava
amb respostes voluntàries, al contrari que Paulov que ho feia amb
involuntàries. Per a Skinner, el reforç havia d'aparèixer una
vegada el subjecte hagués realitzat la conducta (al contrari també
de Paulov).
Pràcticament totes o quasi totes les tècniques
de modificació de conducta que hem vist a classe, les hem pogut
viure com a alumnes. M'és molt familiar per exemple la tècnica de
sistema d'economia de fitxes (la qual recordava pels gomets verds o
vermells tot i que n'hi ha molts altres tipus) o la de
sobrecorrecció, on s'havia de reparar la cosa feta malbé.
Segurament que aquestes tècniques encara
s'usen a les aules d'avui en dia perquè és una forma d'obtenir
resultats a curt plaç. No crec que sigui dolent fer-ne ús de tant
en tant, però el problema està en fer-ne un ús abusiu i en moments
inadequats. Personalment, i després del que hem vist a classe, crec
que s'haurien de tenir com últim recurs, i intentar primer dialogar,
reflexionar, etc, Tot i que normalment es fa a l'inrevés, ja que als
docents els hi sol agradar obtenir respostes a curt termini. No trobo
res fàcil fer un ús adequat d'aquestes tècniques de modificació
de conducta, mai m'havia parat a pensar que depenent de com les usem
podem crear estats de malestar en els alumnes, baixa autoestima,
conflictes cognitius etc. És per això que s'ha d'anar molt en
compte i conèixer molt bé el que volem aplicar. Com
a futura mestra m'agradaria saber què he de fer en cada moment i
quina és aquella tècnica més adequada per aplicar en cada moment,
tot i que això és un poc difícil i també és necessària
l'experiència.
(Aquest sería una comparació dels esquemes que segueixen els dos condicionaments).
Podem trobar també l'aprenentatge social o vicari pel qual s'imiten
models. Comparteix els principis bàsics del conductisme però creu
que l'aprenentatge no es redueix a condicionaments i reforçaments
produïts per un inductor, sinó que molts dels aprenentatges es
produeixen pel contacte amb l'entorn mitjançant l'observació i
l'associació.
De la teoria de Bandura, que deia que dintre del procès d'imitació
hi havia un determinisme recíproc que depenia de l'ambient, la
conducta, els factors personals i els factors cognitius i la seva
interacció, Zimmerman (1989) va fer una aplicació a aspectes més
educatius i va treballar l'aprenentatge autorregulat. Després
d'estudiar-lo i plantejar un cas d'aquest tipus d'aprenentatge en un
dels treballs realitzats crec que s'encamina a un aprenentatge
significatiu on l'alumne comença a ser bastant el protagonista, això
ens ensenya que aquesta idea de l'alumne com a descobridor de
l'aprenentatge no és tan nova com creien sinó que ja fa temps que
es postulava.
No hay comentarios:
Publicar un comentario