domingo, 9 de marzo de 2014

Activitat 4

Un dels exercicis que hem fet també a aquesta sessió ha estat fer feina amb el capítol de L'alquímia de les emocions, de Silvia Palou, destacant aquelles frases de les estratègies educatives que més ens cridaven l'atenció.
Com ja havia dit anteriorment a la segona entrada, per a Palou les emocions bàsiques són l'estima, la por, la ràbia, la tristor i l'alegria. Explicaré quines frases he escollit de cada una (en ordre de preferència) i per què.



L'amor
- ''Amar, y por tanto establecer vínculos afectivos, es un elemento básico para un crecimiento emocional y armónico''.
- ''Todos los seres humanos buscan ser amados y reconocidos. Este sentimiento es, en muchos casos, el timón de nuestros comportamientos, de nuestros deseos y necesidades. Como maestros, y como padres y madres, debemos tenerlo siempre presente''.

La primera frase l'he escollit perquè realment crec que l'amor és una emoció imprescindible per un ple desenvolupament de la persona i un desenvolupament equilibrat, sense ell, ni tan sols crec que una persona pugui arribar a ser feliç. Enllaçant amb la segona frase, l'he escollit també perquè crec que és cert que qualsevol persona busca i necessita sentir-se estimat per a tenir una bona autoestima i que com a mestres hem de tenir-ho molt present, ja que és impossible educar sense establir vincles afectius (que només s'aconsegueixen a través de l'amor).

La por
- ''Todo el mundo tiene miedo a algo, incluso el valiente. Es importante transmitir esta idea a los niños para desmitificar al cobarde. El cobarde es el que esconde el miedo, para obtener de él ventajas o poder''.
- ''Es importante que el miedo deje de ser una mestra de debilidad y se viva como un hecho cotidiano. Debemos convivir con el miedo y no negarlo''.
- ''El miedo, al mismo tiempo que permite crear, también limita. Conocerla ayuda a crecer''.

Sovint, a la nostra societat, la por està mal considerada, i expressar-la sembla ser un punt de debilitat. Les dues primeres frases van enfocades a la importància de vèncer aquesta concepció, ja que la por és una emoció natural, de fet, com bé es diu al capítol de ''L'alquímia de les emocions'', ens serveix per protegir-nos i estar alerta i per tant ajuda a la nostra supervivència. És per això que és important ajudar a que des de ben petits, els nens aprenguin a expressar les seves pors de forma regulada, a no tenir vergonya i a respectar les pors dels altres.
La segona frase l'he escollit perquè com bé hem dit a classe, hi ha dos tipus de pors: la que ens ajuda a sobreviure i la que ens paralitza i ens limita. Aquesta última és la que hem d'evitar i vèncer-la, perquè no ens permet avançar

La ràbia
- ''Dejar salir la rabia, siempre que no haga daño a nadie''.
- ''Tranquilizarnos nosotros, pensando que su actitud es consecuencia de la edad y que está aprendiendo a regularse. No lo hacen para hacernos sentir mal (aunque así nos sintamos).
- ''Hablar sobre lo ocurrido, haciéndole ver que esta actitud no conduce a ninguna parte, aportando sugerencias y otras vías para resolver los problemas''.

Com bé s'apunta al capítol, dins de la ràbia podem trobar per exemple la ira, la fúria i l'enotjament. Com explica la primera frase i Palou ens diu al capítol, hem de sentir i expressar la ràbia i a més a més que aquesta expressió sigui tolerada pels altres, per a què aquesta no quedi sempre a dins i acabi sortint d'una pitjor manera. A més, resulta quasi necessari expressar-la per tal de poder aprendre a controlar-la perquè l'agressivitat no expressada pot generar violència cap als altres o cap a un mateix.
Com a mestres o pares, podem arribar a sentir-nos malament davant un nen que expressa ràbia o enotjament, però, com apunta la segona frase, hem de ser conscients que es causa de l'edat i que en general, no ho està fent per fer-nos mal (emocionalment) sinó que està aprenguen a regular-se i s'està coneguen a ell mateix.
També m'ha semblat important el que aporta l'última frase que he escollit, la necessitat de parlar del tema i reflexionar d'una forma conscient per a aportar significat i ajudar a regular.

La tristesa

- ''Negar la tristeza no nos permite estar alegres. Cuanto mayor es la pérdida, mayor es la tristeza. Es una respuesta natural. Necesitamos un periodo de retraimiento y dolor para adaptarnos a la nueva situación y volver a vivir sin aquello que nos falta. De aquí la importancia de reconocer y administrar la pena, en lugar de negarla.
- ''Si nos permitimos expresar la pena es más probable que, poco a poco, aceptemos que hemos perdido algo y podamos comenzar de nuevo''.

La tristesa és una emoció natural que no podem evitar en certes ocasions. De vegades optem per amagar o negar la tristesa però, com bé diu la primera frase, això no ens fa estar més alegres. És necessari un període de dol per a poder superar-la adequadament i no estancar-se. De la mateixa manera, expressar aquesta emoció és la millor forma d'acceptar allò que ha passat i començar a intentar superar-ho.
Si estem amb un nin que ha patit alguna situació que el fa sentir trist (per exemple un alumne que ha perdut un familiar) és necessari que no restem importància al fet i que sobretot l'acompanyem, l'acolliguem i l'anem integrant a poc a poc en la dinàmica.

L'alegria

- ''Reír con los niños es muy sano. Ellos son los primeros en ver la gracia de determinadas situaciones y permitirse licencias que los adultos hemos perdido. Los adultos que compartimos la vida con los niños deberíamos procurar aprender de ellos, más que cortar por sistema esta expresión''.
- ''Procurar repartir un soplo de alegría en nuestro entorno. Es un esfuerzo que se contagia y hace la vida más agradable''.


Al contrari que la por, l'alegria és l'emoció més permesa i demandada a la societat. Les dues frases escollides crec que reflecteixen força bé la necessitat d'adoptar una actitud positiva i alegre davant la vida i, en concret, davant els nens, ja que és una emoció que d'alguna forma també podem ''contagiar'', de forma que si estem alegres, l'ambient serà segurament més positiu i amable que si estem sempre enfadats o tristos. Ara bé, l'alegria és una emoció que també s'ha de regular.

Aquí deixo un vídeo que m'ha semblat molt interessant on Eduard Punset, al programa Redes, tracta amb altres professionals el tema de les emocions i la seva importància (també a l'escola).

No hay comentarios:

Publicar un comentario