domingo, 16 de marzo de 2014

Activitat 6: Lectura de ''L'educació emocional i convivència''

 Aquesta entrada la dedicaré a tractar la lectura de Rafael Bisquerra Alzina: ''Educació Emocional i Convivència''. Amb aquesta, he pogut ampliar alguns dels coneixements que ja havíem tractat a classe al voltant de les emocions i també ampliar-ne de nous.  

 La lectura ens ofereix la possibilitat d'ampliar la nostra definició d'emoció. Segons diferents especialistes, hi ha l'acord que és ''un estat complex de l'organisme caracteritzat per una excitació o pertorbació que predisposa a una resposta organitzada''. I que, a més a més, s'hi poden distingir tres components: el neurofisiològic, que són aquelles respostes involuntàries com la respiració, el to muscular, la hipertensió..., el comportament, com el to de ve, les expressions facials, els moviments del cos... (que poden ser dissimulats com per exemple quan intentem parèixer feliços esbossant un somriure però realment estem tristos per alguna causa), i el component cognitiu que permet identificar un estat emocional i donar-li nom.  

 Un dels aspectes dels quals tracta la lectura de Bisquerra que ens permet ampliar coneixements és el d'Intel·ligència Emocional. Aquest concepte, ja l'havia trobat en diverses ocasions realitzant recerques per a les anteriors entrades, ja que té força importància en el tema de les emocions. Un dels punts de vista que més ha influenciat és el de Daniel Goleman, el qual va recollir l'article de Solovey i Mayer (1990) per escriure el que arribà a ser un best seller (1995).
Així, Goleman apunta:

La inteligencia emocional es una forma de interactuar con el mundo que tiene muy en cuenta los sentimientos, y engloba habilidades tales como el control de los impulsos, la autoconciencia, la motivación, el entusiasmo, la perseverancia, la empatía, la agilidad mental. Ellas configuran rasgos de carácter como la autodisciplina, la compasión o el altruismo, que resultan indispensables para una buena y creativa adaptación social”
Daniel Goleman

Així, Goleman explica que la intel·ligència emocional està formada per un conjunt d'habilitats que permeten controlar els sentiments adequadament.
Aquí deixo un vídeo de Goleman sobre la Intel·ligència emocional que he trobat molt interessant. M'agrada perquè al ser una conferència, el veig més proper i trobo que és més fàcil d'entendre:

 


Altres conceptes importants de la lectura són les competències emocionals, que puguin ajudar a comprendre, expressar i regular de forma apropiada les emocions i així poder-ho posar en pràctica a la vida i beneficiar-se'n, i l'educació emocional, com a la necessitat de desenvolupar aquest tipus de competències. Per tant, hi ha una interrelació entre ambdós conceptes que poden millorar la convivència. L'educació emocional es pot entendre com un procés educatiu continu i permanent que pot tenir com a destinataris no només als alumnes sinó també a famílies, professors, etc. En el cas dels docents és especialment important ja que hauran de ser bons ''models emocionals'' per poder ajudar als seus alumnes a què ho siguin. Això haurem de tenir-ho molt present com a futurs docents si volem ser bons referents, ja que, com ja sabem, a part de transmetre coneixements, la part emocional és també molt important (sobretot a l'Educació Infantil).

Respecte a l'educació, m'ha semblat interessant la idea de beneficiar-se d'impactes emocionals que estimulin la memorització, crec que com a mestres podrem adaptar-ho i buscar impactes positius, com per exemple d'intriga, de molta emoció, alegria, etc. en els alumnes que afavoreixi la seva motivació i per tant memorització.

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario