viernes, 2 de mayo de 2014

Activitat 9: Escola i emocions

Una vegada vista la pel·lícula de ''Un lugar para quedarse'' per tancar un poc el tema de la família i les emocions, n'hem començat un de nou: L'escola.
Abans de res, hem començat a classe contestant, per a fer una petita reflexió personal, a una sèrie de preguntes: quina filosofía o origen la sustenta, amb quins objectius (o quines necessitats volem cobrir) i els models i les motivacions (quin model sustenta l'escola).  

En un primer moment, em va semblar molt difícil posar paraules i anotar allò que pensava de les preguntes. La veritat és que ho hem tractat molt al llarg del que portem de grau, però, a l'hora de plasmar-ho, m'ha costat força.
A l'hora de fer una posada en comú, hem anat omplint una graella amb les diverses opinions de les companyes.
A part de les tres preguntes a respondre, es diferenciaven al quadre tres columnes diferents que evocaven a diferents tipus d'escola amb diferents concepcions de l'educació:
  • La guarderia/asilo: aquesta etapa es caracteritzava per la idea de ''guardar'' als infants mentre els familiars treballaven (a causa de la Industrialització i la incorporació de la dona al mercat laboral) i per tant cobrir principalment les seves necessitats físiques i biològiques bàsiques.
  • L'escola infantil: sorgeix quan es pensa que l'escola és un lloc per aprendre. Valor psicopedagògic. Importància de preparar per a la vida i la següent etapa.
  • Casa del nen: model que centra l'origen en les necessitats del nen i no només dels seus coneixements. Posar tots els mitjans per a què el nen es desenvolupi.

Al principi tenia un poc de confusió entre els dos últims, però, m'ha quedat molt més clar quan hem aclarit que a ''l'escola infantil'', el punt principal era arribar a uns coneixements, a diferència de ''la casa del nen'', era centrar-se en les necessitats del nen.

Així ha quedat el quadre omplint-lo amb la primera pluja d'idees:




 Una vegada realitzat i completat aquest quadre, ho hem comparat amb un que ja tenia fet el professor:

  


 Així, crec que el model més adequat és el de ''Casa del nen'', ja que com hem vist, és el que parteix de les necessitats de l'infant i pretén complir objectius com la protecció de l'infant, la salut, la seguretat emocional, jugar i gaudir, explorar i conèixer... a més de ser un model que es centra en el present, té en compte les diferències dels infants i intenta que tots puguin aconseguir un desenvolupament ple.

M'ha agradat molt la frase de Silvia Palou on sembla que crea una metàfora de l'escola i la identifica com: ''Una olla provocadora d'emocions significatives en l'infant'' , ja que és un context en el qual es donen moltes situacions, afloren els sentiments, les emocions, compartir, les baralles, etc. I tot això repercuteix en els infants de diferents formes; situacions més positives, en ocasions més negatives... però totes amb valor educatiu.

A l'escola trobem diferents ''grups humans'' a tenir en compte: els infants, les famílies, l'equip educatiu, els mestres, el grup-classe...
Respecte als infants, hem de concebir-los a com persones capaces de participar activament, de descobrir, experimentar, aprendre dels errors... (com pretén el model de ''Casa del nen''). Com a docents, haurem de tenir en compte la necessitat de crear entorns rics que propicïn els aprenentatges, que siguin estimuladors (tenint en compte la diferència entre estimulació que motivi i no una sobreestimulació, ja que pot provocar bloqueig). Com a mestres, és important també que s'aculli a tots els infants per igual, a les famílies i a les diferents cultures, sent un referent afectiu i de seguretat, que tingui present tota la responsabilitat que té en la construcció de la personalitat del nen. Serà important també molt important el seu paper a l'hora de treballar les emocions. Educar en emocions suposa molts d'aspectes importants:

                                                    Coherència
                                      Límits clars              Afecte
                                 Distància                              Hàbits
                 Reflexió i Debat                                          Optimisme

                              És Impossible educar sense vincle afectiu


Com sempre, fent recerca trobem informació o pàgines que ens semblen més o menys interessants segons els diferents temes que tractem. En aquest cas de l'escola i les emocions, he trobat un enllaç on m'han sortit moltes propostes diferents i en la qual diverses persones han anat pujant activitats, llibres o propostes per a treballar les emocions a l'escola. Per exemple, contes per a treballar les emocions, vídeos, el racó de la tranquil·litat, ''com em sento avui?'', entre molts d'altres. M'ha semblat molt interessant perquè al final, la qüestió és saber aplicar la teoria a la pràctica, i trobar diferents formes de treballar les emocions a classe de forma lúdica i significativa. Veure diferents exemples, sembla que inspira a crear noves idees i a veure la gran diversitat de formes de fer-ho.
Aquí deixo l'enllaç d'aquesta pàgina: 




 Un altre concepte que hem estat treballant dins el bloc d'Escola és el concepte de Resiliència.
He de dir que el tractarem un poc a l'assignatura del semestre passat d'Educació Inclusiva. Més que res, el vérem en relació a les famílies que es trobaven amb la notícia de l'arribada d'un fill amb una discapacitat o amb risc de patir-ne. La definició, pràcticament, era la mateixa; ''capacitat de fer front a circumstàncies adverses a la vida i que les puguem superar amb èxit'', però més enfocat a aquell tema. Per això, vérem alguns elements o recursos resilients com ara les xarxes socials (família, amics, vesins...), bon nivell d'autoestima, parlar dels sentiments, sentit de l'humor, desculpabilitzar-se, flexibilitzar el dia a dia, bon nivell de comunicació en l'àmbit familiar...etc.
Partint d'aquesta base, tractar aquest tema també a l'assignatura d'Educació Socioemocional, ens ha ajudat a enriquir i saber més sobre aquest concepte i ampliar la idea que en teníem a més d'enfocar-lo també des d'un altre punt de vista. Així, hem vist alguns factors que ajuden a la Resiliència en el clima escolar, com l'afectivitat i els vincles, els hàbits estructuradors de rutines, la compensació de desigualtats, la creativitat, les expectatives elevades, el fet de poder transmetre habilitats per a la vida, la construcció de la pròpia història, etc. També hem vist la importància de saber que es tracta d'un procès en el qual podem incidir. Durant una de les classes, vérem un vídeo de Txema Salvans on es feia una comparació de la Resiliència de diferents materials molt gràfica; per exemple, deia que el vidre era un material molt poc resilient, ja que front un impacte es trencava en mil miques, a diferència del suro, que normalment és resistent front a un xoc. Deixo aquí el vídeo perquè en el poc temps que dura em sembla que dóna molts de punts clau sobre aquest tema com per exemple, la importància de la creativitat.






Ja que estem tractant el tema de l'escola, he trobat dues frases sobre el mestre (o que s'hi poden adaptar) que crec que, tot i que són força antigues, podem enfocar-les des del punt de vista que aquest no és una figura del saber absolut, sino que pot aprendre dels demés, i en particular dels alumnes ja que aquests tenen també molt que ensenyar.
                    ''No hay maestro que no pueda ser discípulo''
                                                            Baltasar Gracián 1601-1658
                                                                  (Escritor espanyol)


                                 ''Los hombres aprenden mientras enseñan''
                                                                     Séneca (2 AC-65)

                                                                         (Filòsef llatí)

No hay comentarios:

Publicar un comentario